Jarní bazárek

Zveme na Jarní bazárek
13. dubna od 15. do 18. h.

Více

ZŠ TGM Otrokovice

Speciální pedagog (4. 10. 2017)

Mgr. Hana Úlehlová
576 771 658 ulehlova@zsotrtgm.cz

Konzultační hodiny:  po předchozí domluvě

Činnost speciálního pedagoga ve škole

Reedukace SPU a SPCH

Péče je určena především pro žáky, u nichž je diagnostikována dyslexie, dysgrafie, dysortografie, ADHD, pro žáky s neprospěchem aj. Při práci je hlavním cílem odstranění nebo zmírnění potíží dítěte a zlepšení jeho psychického stavu. Reedukační péče odpovídá individualitě dítěte a typu poruchy. Žák za pomoci různých kompenzačních pomůcek, metodických materiálů, PC programů a speciálních metod rozvíjí oblasti, v kterých vykazuje oslabení -deficity. Pro úspěšnou reedukační péči je nezbytné aktivní zapojení ze strany rodiny, dítěte, učitele a dalších odborníků.

Diagnostická činnost

Speciálně – pedagogická diagnostika je zaměřená na vyhledávání žáků se speciálním vzdělávacími potřebami s využitím vyrovnávacích a podpůrných opatření a na vyhledávání žáků v riziku rozvoje nebo riziku vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.

Dyslektický kroužek – pomoc při výukových obtížích

je určen žákům 1. stupně (od 2. třídy), kteří vyžadují péči navíc v některé oblasti výuky a vzdělání. Mají problémy ve čtení, psaní, gramatice, matematice nebo jiné specifické potíže, které jim znesnadňují běžnými metodami a prostředky zvládnout látku daného ročníku. V kroužku se pomocí nejrůznějších aktivit zaměříme na rozvoj jednotlivých schopností, které jsou důležité pro nápravu vzniklých obtíží. Hravou formou budeme rozvíjet zrakovou pozornost a paměť, sluchovou pozornost a paměť, fonematický sluch, čtenářské dovednosti. Procvičovat koordinaci očí a rukou, pravolevou i prostorovou orientaci, logické a pojmové myšlení, matematické schopnosti, jemnou i hrubou motoriku, grafomotoriku, pohotovost, pozornost i fantazii. Trénink je zaměřený na zvládání základních učebních dovedností, práci s pomůckami aj. Vhodné pro žáky se specifickou poruchou učení (SPU), specifickou poruchou chování (SPCH) a pro žáky s neprospěchem a jejich rodiče.

Kroužek probíhá od 26. 9. 2017 do 28. 6. 2017 vždy v úterý od 13:00 do 13:45 pro žáky 2. a 3. ročníku a ve čtvrtek od 7:00 do 7:45 pro žáky 4 a 5 ročníku. Kroužek je zdarma.

Školní skupinka – Neposeda

Tento kroužek je určen pro děti 3., 4. a 5. tříd, které jsou neposedné, mají potíže s udržením pozornosti, u kterých máte pocit, že jsou hyperaktivní a chvilku nevydrží v klidu.

Náplní kroužku jsou zklidňující a relaxační aktivity a hry na rozvoj pozornosti, paměti a jemné motoriky.

Kroužek bude probíhat v pondělí v čase od 13:00 do 13:45 (děti se sejdou po obědě v kabinetě školní psycholožky). Ty děti, které navštěvují školní družinu, do ní po kroužku přejdou.

Kroužek probíhá od pondělí 2. října do pondělí 29. ledna (po dobu 1. pololetí). Kroužek je zdarma.

Školní skupinka – RARÁŠĚK

Tento kroužek je určen pro děti 1. a 2. tříd, které jsou neposedné, mají potíže s udržením pozornosti, u kterých máte pocit, že jsou hyperaktivní a chvilku nevydrží v klidu.

Náplní kroužku jsou zklidňující a relaxační aktivity a hry na rozvoj pozornosti, paměti a jemné motoriky.

Kroužek bude probíhat v pátek v čase od 11:50 do 12:35 (5. vyučovací hodina, děti si ve třídě vyzvedneme). Ty děti, které navštěvují školní jídelnu a družinu, půjdou poobědvat po tomto kroužku a poté se přesunou do školní družiny – vše pod dohledem vedoucích kroužku.

Kroužek probíhá od pátku 6. října do pátku 26. ledna (po dobu 1. pololetí). Kroužek je zdarma.

Poradenská činnost

Jak pomoci dítěti při čtení 

  • Čtení je důležité – čtení je rozhodující základ pro všechny školní předměty.
  • Pravidelně číst – denně 10 – 15 min.
  • Čtení po hláskách – obtížná slova číst hlásku po hlásce a za každou hláskou udělat krátkou pauzu.
  • Využití čtecího okénka – také záložka pomůže, aby dítě četlo správný řádek a nepřeskakovalo, čtecí okénko používat pod vedením dospělé osoby.
  • Vzbudit zájem o čtení – číst s dítětem obsahově zajímavé knihy psané velkým tiskacím písmem. Střídat se ve čtení – jednu větu (odstavec) dítě, druhou větu rodič. Použít „dublované čtení“ – čte dítě a rodič společně.
  • Využít „komiksů“, hádanek a vtipů – jsou většinou krátké a motivují děti ke čtení.
  • Oprava chyb – neopravovat každé chybně přečtené slovo, zaměřit se hlavně na obsah čteného.
  • Porozumění obsahu – klást otázky k textu, vyprávění obsahu vlastními slovy.
  • Měření času – při čtení měřit dítěti čas (tajně), dítě nesmí být pod vnějším tlakem. Měření slouží pro zjištění tempa ve čtení.
  • Radost ze čtení – dělat vše pro to, aby dítě mělo ze čtení radost. Čtení musí být zajímavé a zábavné – pochvala, úspěch, radost, uznání, …

Jak pomoci dítěti při psaní 

  • Nechat vždy volný řádek – pro eventuální opravu chyb a větší přehlednost.
  • Pokud dítě zpozoruje chybu již během psaní – škrtnout celé slovo a napsat znovu, neškrtat jen jednotlivá písmena.
  • Smysluplný opis – nejdříve nahlas číst po slabikách, později po slovech, po větách, poté napsat zpaměti a hlasitě, později potichu po slabikách (slovech, větách) předříkávat napsané slovo / větu / text přečíst a porovnat s originálem.
  • Nácvik diktátu – využít jen známý, procvičený materiál, při čtení textu dítě jen naslouchá a všímá si pohybů mluvidel, nenechat dítě během čtení psát!
  • „Laufdiktat“ (běžecký diktát) – originál textu (věty, slova) leží na vzdáleném místě od dítěte (v jiném pokoji), dítě k němu běží, přečte, zapamatuje si, běží zpět na místo a přečtené napíše (obzvlášť vhodné pro hyperaktivní děti).
  • Hledání chyb – musíme trénovat. Dítě pomalu čte napsaný text. Pokud přehlídne chybu, označíme mu nejprve jen řádek, ve kterém má chybně napsané slovo. Jestliže chybu nenajde, poukážeme přímo na chybné slovo.  

Jak pomoci dítěti v cizím jazyce

  • Zajistit doučování - pokud rodiče neovládají cizí jazyk, je vhodné si zajistit doučování.
  • Slovíčka - rodič diktuje česky a dítě píče v cizím jazyce, pokud je slovo špatně napsané (např. fonologicky – jak jej slyšíme), ale je zřejmé, o které slovo se jedná – hodnotit pozitivně.
  • Psaní slovíček – psát v bloku po 5-ti slovíčkách, poté nechat jeden řádek volný a pokračovat.
  • Učení slovíček -  max. 5 nových slovíček denně, další den zopakovat.
  • Pomocné techniky – mluvit pomalu a zřetelně – bez zkrácenin
  • Výslovnost – dbát na přesnou výslovnost.

Odkazy na využití webových stránek při procvičování

« Zpět

Tel. škola: 576 771 650
Tel. jídelna: 576 771 667
Tel. družina: 576 771 665

Adresa: J. Žižky 1355
765 02 Otrokovice

IČO: 75020238